Programma's

Verkeer, vervoer en waterstaat

Onderstaande tabel geeft het totaal aan lasten en baten van het programma. Daarnaast worden de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves betrekking hebbend op dit programma weergegeven.

2. Verkeer, vervoer en waterstaat
(bedragen x € 1.000)

Jaar rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Lasten

12.053

9.764

14.035

10.532

10.513

11.358

Baten

1.037

859

712

712

712

712

Toevoeging reserves

146

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

104

712

4.473

184

181

181

Geraamd resultaat

11.058

8.194

8.850

9.637

9.621

10.466

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.

(Bedragen x € 1.000)

2022

2023

2024

2025

Totaal mutaties Begroting 2022

57

-220

-228

-1.100

(Bedragen x € 1.000)

2022

2023

2024

2025

Bestaand beleid

-129

-129

-129

-129

Op basis van het conceptplan Beheerplan wegen 2021 – 2024 is een raming gemaakt van de kosten voor het wegbeheer. Daarbij is vastgesteld dat de storting in de huidige voorziening Groot Onderhoud moet worden verhoogd en een voorziening Achterstallig Onderhoud moet worden ingericht.
Totaal komt dit uit op extra geld ter hoogte van 6,9 miljoen, waarvan 2,65 miljoen voor achterstallig onderhoud. Het achterstallig onderhoud is verwerkt in de jaarrekening 2020.
Voor 2022 wordt een aanvullende storting geraamd van € 4.245.000 ten laste van de algemene risicoreserve.

De salarisbegroting 2022 is verwerkt conform de uitgangspunten. Ten opzichte van vorig jaar is de formatie verwerkt inclusief het voorstel met betrekking tot onderhoud van de functiewaardering. Deze is vorig jaar door het college vastgesteld en nu voor het eerst meegenomen in het samenstellen van de salarisbegroting.
Het totaal effect aan doorberekening van loonkosten over de diverse programma's bedraagt € 337.000 nadelig. Hiervan wordt een deel (€ 83.000) doorberekend in tarieven welke bij derden in rekening gebracht worden (kostendekking bij afval, riool, grondexploitatie). Netto is het effect voor de exploitatie € 254.000 nadelig. Dit effect is verdeeld over alle programma's binnen de begroting. Een afwijking op loonkosten komt voor in elk programma. De afwijkingen worden per programma weergegeven.

Nieuw beleid/Ontwikkelambities

0

-5

-5

-5

In het uitvoeringsnota ‘Naar een duurzaam evenementenbeleid 2019 – 2022’ is opgenomen dat de gemeente Meierijstad verkeersplannen opstelt voor niet commerciële evenementen. Jaarlijks zijn er circa 55 niet commerciële evenementen waarvoor een verkeersplan noodzakelijk is. In de organisatie is er onvoldoende capaciteit en kennis om deze verkeerplannen op te stellen. Hierdoor willen wij deze werkzaamheden uitbesteden aan een gespecialiseerd adviesbureau. De kosten hiervoor zijn € 25.000. De eenmalige kosten voor 2022 worden gedekt uit de algemene risicoreserve.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

14.035

5,7 %

Baten

5.184

2,1 %

Deze pagina is gebouwd op 12/13/2021 16:20:09 met de export van 11/12/2021 08:48:34