In onderstaande tabel zijn de risico's opgenomen met een risicoscore hoger dan 15. We zien dat de waarde van deze risico's ten opzichte van begroting 2021 zijn gedaald. Dit heeft te maken met de verlaging van de risico's voor de grondexploitaties. Bij de jaarrekening 2020 zijn een aantal grondexploitaties afgesloten, waardoor totale risico's grondexploitaties dalen. Het risico dat betrekking heeft op Corona heeft een lagere risico score gekregen omdat in 2021 is gebleken dat het Rijk een groot deel van de extra kosten vergoed. De omvang van dit risico is ook verlaagd. Er zijn een aantal nieuwe risico's opgenomen met betrekking tot het sociaal domein. Als gevolg van de nieuwe werkwijze in 2022 worden de kosten voor hulp in de huishouding en specialistische ondersteuning voor Wmo en Jeugd onzekerder. Tot slot is er een tekort aan grondstoffen en dreigt er krapte op de arbeidsmarkt, waardoor leveranciers prijsstijgingen aankondigen, dit is verwerkt als risico in de begroting.
Risico naam | (Beheers)maatregelen | Risico score | Financieel gevolg | Reken % | Risico waarde |
---|---|---|---|---|---|
Investering wijkuitvoeringsplan transitievisie warmte | Meierijstad besloot in april 2021 dat duidelijkheid vanuit de Rijksoverheid over het juridisch en financieel kader een voorwaarde is om tot uitvoering over te gaan. | 25 | 5.000 | 90 | 4.500 |
Extra personeelskosten als gevolg van wachtgeldverplichtingen en ziekteverzuim | Er is een richtlijn opgesteld hoe om te gaan met medewerkers die disfunctioneren. Vervanging van de zieke medewerkers vindt uitsluitend plaats als de dienstverlening onder hoge druk komt te staan. | 20 | 750 | 90 | 675 |
Onzekerheid financieel resultaat bij bouwgronden in exploitatie | Continue monitoren van ontwikkelingen. Onzekere verplichte winstnemingen reserveren voor opvang risico's. | 25 | 40.302 | 90 | 36.271 |
Risico's grote projecten | 2 x per jaar wordt de rapportage grote projecten geactualiseerd zodat tijdig bijgestuurd kan worden. | 15 | 3.978 | 50 | 1.989 |
Overschrijding van de begroting | Scherp sturen op budgetten. | 25 | 2.000 | 90 | 1.800 |
Prijsstijgingen als gevolg van tekort aan grondstoffen en gebrek aan capaciteit op de markt om investeringen / werkzaamheden uit te voeren |
| 25 | 1.000 | 90 | 900 |
Herverdeling uitkering Gemeentefonds | De ontwikkelingen worden gevolgd. Bij de Kadernota 2023 zullen de effecten op het financieel meerjarenperspectief worden opgenomen. | 25 | 2.600 | 90 | 2.340 |
Actualisering Integraal HuisvestingsPlan (IHP) onderwijshuisvesting | De beheersmaatregelen hebben vooral betrekking op het jaarlijkse updaten van de investeringsbedragen en het bijhouden van de ontwikkelingen in de leerlingenaantallen. | 25 | 2.000 | 90 | 1.800 |
Budget Wmo hulp bij het huishouden | Sturing op het gebruik van hulp bij het huishouden. | 16 | 750 | 75 | 562 |
Budget Wmo specialistische hulp in natura | Sturing op het gebruik van hulp. | 16 | 750 | 75 | 562 |
Budget Zorg in Natura Jeugdhulp | Sturing op het gebruik van jeugdhulp. | 20 | 750 | 90 | 675 |
Totaal top risico's | 59.880 | 52.074 |
In onderstaande tabel is het totaal van de gekwantificeerde risico's opgenomen. Naast de risico's met een risicoscore boven 15, hebben we nog voor € 3.902 miljoen aan risico's die een risico score lager dan 15 hebben. Het gaat hier onder meer om risico's met betrekking tot invoering Omgevingswet, onvoorziene schades aan kunst en gebouwen en de gevolgen van de Corona pandemie die niet worden gedekt door extra middelen van het Rijk. De totale waarde van de gekwantificeerde risico's komt daarmee op € 55.976 miljoen. Vervolgens rekenen we op basis van de nota weerstandsvermogen met een waarschijnlijkheidsfactor van 90% en komen dan op een benodigde weerstandscapaciteit van € 50.368 miljoen.
Benodigd weerstandscapaciteit (bedragen x € 1.000) | risico waarde 2022 |
---|---|
Gekwantificeerde top risico's | 52.074 |
Overige gekwantificeerde risico's | 3.902 |
Totaal aan gekwantificeerde risico's | 55.976 |
Waarschijnlijkheidsfactor 90% | 50.368 |