Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

In onderstaande tabel zijn de risico's opgenomen met een risicoscore hoger dan 15. We zien dat de waarde van deze risico's ten opzichte van begroting 2021 zijn gedaald. Dit heeft te maken met de verlaging van de risico's voor de grondexploitaties. Bij de jaarrekening 2020 zijn een aantal grondexploitaties afgesloten, waardoor totale risico's grondexploitaties dalen. Het risico dat betrekking heeft op Corona heeft een lagere risico score gekregen omdat in 2021 is gebleken dat het Rijk een groot deel van de extra kosten vergoed. De omvang van dit risico is ook verlaagd. Er zijn een aantal nieuwe risico's opgenomen met betrekking tot het sociaal domein. Als gevolg van de nieuwe werkwijze in 2022 worden de kosten voor hulp in de huishouding en specialistische ondersteuning voor Wmo en Jeugd onzekerder. Tot slot is er een tekort aan grondstoffen en dreigt er krapte op de arbeidsmarkt, waardoor leveranciers prijsstijgingen aankondigen, dit is verwerkt als risico in de begroting.  

Risico naam
(bedragen x € 1.000)

(Beheers)maatregelen

Risico score

Financieel gevolg

Reken %

Risico waarde

Investering wijkuitvoeringsplan transitievisie warmte

Meierijstad besloot in april 2021 dat duidelijkheid vanuit de Rijksoverheid over het juridisch en financieel kader een voorwaarde is om tot uitvoering over te gaan.

25

5.000

90

4.500

Extra personeelskosten als gevolg van wachtgeldverplichtingen en ziekteverzuim

Er is een richtlijn opgesteld hoe om te gaan met medewerkers die disfunctioneren. Vervanging van de zieke medewerkers vindt uitsluitend plaats als de dienstverlening onder hoge druk komt te staan.

20

750

90

675

Onzekerheid financieel resultaat bij bouwgronden in exploitatie

Continue monitoren van ontwikkelingen. Onzekere verplichte winstnemingen reserveren voor opvang risico's.

25

40.302

90

36.271

Risico's grote projecten

2 x per jaar wordt de rapportage grote projecten geactualiseerd zodat tijdig bijgestuurd kan worden.

15

3.978

50

1.989

Overschrijding van de begroting

Scherp sturen op budgetten.

25

2.000

90

1.800

Prijsstijgingen als gevolg van tekort aan grondstoffen en gebrek aan capaciteit op de markt om investeringen / werkzaamheden uit te voeren

  • Als de prijsstijgingen doorzetten, leidt dit tot een hoger prijsindexatie binnen de Algemene uitkering. Met enige vertraging leiden hogere prijzen tot een hogere Algemene uitkering.
  • Werken uitstellen tot prijzen dalen.
  • Realistisch plannen waardoor we kosten meer spreiden in de tijd.
  • Goed bepalen welke werken prioriteit hebben in verband met veiligheid, voorkomen moet worden dat we op de markt met onze eigen aanbestedingen gaan concurreren.

25

1.000

90

900

Herverdeling uitkering Gemeentefonds

De ontwikkelingen worden gevolgd. Bij de Kadernota 2023 zullen de effecten op het financieel meerjarenperspectief worden opgenomen.

25

2.600

90

2.340

Actualisering Integraal HuisvestingsPlan (IHP) onderwijshuisvesting

De beheersmaatregelen hebben vooral betrekking op het jaarlijkse updaten van de investeringsbedragen en het bijhouden van de ontwikkelingen in de leerlingenaantallen.  

25

2.000

90

1.800

Budget Wmo hulp bij het huishouden

Sturing op het gebruik van hulp bij het huishouden.
Momenteel worden regionaal en lokaal verschillende mogelijkheden onderzocht om te kunnen sturen op het gebruik van hulp bij het huishouden. Zo wordt hier aandacht aan besteed bij de inkoop voor huishoudelijke verzorging per 2023, wordt bekeken hoe voorliggend kan worden gestuurd met behulp van algemene voorzieningen, algemeen gebruikelijke middelen, communicatiemiddelen en de werkwijze van de toegang.

16

750

75

562

Budget Wmo specialistische hulp in natura

Sturing op het gebruik van hulp.
Bij de uitvoering van de nieuwe inkoop vanaf 2022 vormt onze lokale toegang een sleutelrol in de daadwerkelijke kosten voor de specialistische hulp Wmo. Daarom besteden we bij de implementatie nadrukkelijk aandacht aan de instructie van de toegang.
In 2022 wordt gewerkt aan de opzet van een regionaal monitoringsysteem waarbij het uitgangspunt is dat dit aan moet sluiten op het lokale monitoringsysteem. Dat moet ervoor zorgen dat we beter inzicht krijgen in de realisatie van de hulp en op tijd kunnen bijsturen als dat nodig of wenselijk is.
We onderzoeken hoe we meer uitvoering kunnen geven aan het naar voren organiseren van hulp. Hulpvragen komen daardoor eerder bij het voorliggend veld terecht in bijvoorbeeld voorliggende voorzieningen.

16

750

75

562

Budget Zorg in Natura Jeugdhulp

Sturing op het gebruik van jeugdhulp.
Bij de uitvoering van de nieuwe inkoop vanaf 2022 vormt onze lokale toegang een sleutelrol in de daadwerkelijke kosten voor de jeugdhulp. Daarom besteden we bij de implementatie nadrukkelijk aandacht aan de instructie van de toegang.
In 2021 wordt gewerkt aan de opzet van een regionaal monitoringsysteem waarbij het uitgangspunt is dat dit aan moet sluiten op het lokale monitoringsysteem. Dat moet ervoor zorgen dat we vanaf 2021 een beter inzicht krijgen in de realisatie van de jeugdhulp en op tijd kunnen bijsturen als dat nodig of wenselijk is.

20

750

90

675

Totaal top risico's

59.880

52.074

In onderstaande tabel is het totaal van de gekwantificeerde risico's opgenomen. Naast de risico's met een risicoscore boven 15, hebben we nog voor € 3.902 miljoen aan risico's die een risico score lager dan 15 hebben. Het gaat hier onder meer om risico's met betrekking tot invoering Omgevingswet, onvoorziene schades aan kunst en gebouwen en de gevolgen van de Corona pandemie die niet worden gedekt door extra middelen van het Rijk. De totale waarde van de gekwantificeerde risico's komt daarmee op € 55.976 miljoen. Vervolgens rekenen we op basis van de nota weerstandsvermogen met een waarschijnlijkheidsfactor van 90% en komen dan op een benodigde weerstandscapaciteit van € 50.368 miljoen.

Benodigd weerstandscapaciteit (bedragen x € 1.000)

risico waarde  2022

Gekwantificeerde top risico's

52.074

Overige gekwantificeerde risico's

3.902

Waarschijnlijkheidsfactor 90%

50.368

Deze pagina is gebouwd op 12/13/2021 16:20:09 met de export van 11/12/2021 08:48:34