Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Het is voor de gemeenten verplicht een basisset van vijf financiële kengetallen op te nemen. Deze kengetallen zijn bedoeld om de gemeentelijke financiële positie inzichtelijker te maken en de vergelijkbaarheid tussen gemeenten te vergroten.
De provinciale toezichthouder hanteert een signaleringswaarde voor de financiële kengetallen welke hieronder zijn weergegeven.

In onderstaande tabel zijn de verplichte financiële kengetallen (BBV) opgenomen:

Kengetallen

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Netto schuldquote

61%

60%

58%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

58%

55%

55%

Solvabiliteitsratio

34%

29%

26%

Grondexploitatie

52%

49%

30%

Structurele exploitatieruimte

-2%

0%

3,1%

Belastingcapaciteit

94%

93%

94%

Signaleringswaarden provincie:

Signaleringswaarden provincie

Minst risicovol

Neutraal

Meest risicovol

Netto schuldquote

< 90 %

90-130 %

> 130 %

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

< 90 %

90-130 %

> 130 %

Solvabiliteitsratio

> 50 %

20-50 %

< 20 %

Grondexploitatie

< 20 %

20-35 %

> 35 %

Structurele exploitatieruimte

> 0 %

0%

< 0 %

Belastingcapaciteit

< 95 %

95-105 %

> 105 %

De kengetallen van de begroting 2022 vergeleken met de signaleringswaarden van de provincie.

Signaleringswaarden provincie

Minst risicovol

Neutraal

Meest risicovol

Netto schuldquote

x

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

x

Solvabiliteitsratio

x

Grondexploitatie

x

Structurele exploitatieruimte

x

Belastingcapaciteit

x

Netto schuldquote
De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. Het geeft zodoende een indicatie in welke mate de rentelasten en aflossingen op de exploitatie drukken. Bij een schuldquote hoger dan 130% is er sprake van een zeer hoge schuld. Een netto-schuldquote die boven de 100% uitstijgt geeft aan dat er weinig leencapaciteit over is om de gevolgen van financiële tegenvallers op te vangen. De geraamde netto schuldquote van de gemeente Meierijstad ligt op  58% voor 2022.

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Bij verstrekte leningen kan onzekerheid bestaan of ze allemaal worden terugbetaald. Daarom berekenen we de netto schuldquote zowel inclusief als exclusief de doorgeleende gelden. Op die manier is duidelijk wat het aandeel van de verstrekte leningen in de exploitatie is en wat dat betekent voor de schuldenlast.
De netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen is voor 2022 geraamd op 55%. Hoewel over de verstrekte leningen een risico gelopen wordt, veronderstellen we dat deze middelen worden terugbetaald.

Solvabiliteitsratio  
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. Als signaalwaarde voor de solvabiliteitsratio geldt een percentage van 20%. Bij een solvabiliteitsratio lager dan 20% heeft een gemeente zijn bezit zeer zwaar belast met schuld. De geraamde solvabiliteitsratio voor 2022 van de gemeente Meierijstad is 26%.

Grondexploitatie
De grondexploitatie kan een forse impact hebben op de financiële positie van een gemeente. D it kengetal geeft weer hoe de boekwaarde van de grond zich verhoudt tot de totale (geraamde) baten. De boekwaarde van de voorraden grond is van belang, omdat deze waarde moet worden terugverdiend bij de verkoop. Het geraamde kengetal voor 2022 is voor de gemeente Meierijstad 30% en valt daarmee in de waardering neutraal.

Structurele exploitatieruimte
Dit kengetal is van belang om te kunnen beoordelen welke structurele ruimte de gemeente heeft om de eigen lasten te dragen, of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is. Voor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht van de begroting maken we onderscheid tussen structurele en incidentele lasten. Bij incidentele lasten of baten gaat het om eenmalige zaken die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Een begroting waarvan de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten is meer flexibel dan een begroting waarbij structurele baten en lasten in evenwicht zijn. Bij de begroting 2022 is de structurele exploitatieruimte 3,1%. Gelet op de verwachte financiële ontwikkelingen in de meerjarenraming 2023-2025 daalt de exploitatieruimte. Er is nauwelijks structurele ruimte is om tekorten of extra lasten binnen de huidige begroting op te vangen.

Belastingcapaciteit
We relateren de ruimte die een gemeente heeft om zijn belastingen te verhogen vaak aan de totale woonlasten. Het COELO publiceert deze lasten ieder jaar in de Atlas van de lokale lasten. Onder de woonlasten verstaan we de OZB, de rioolheffing en reinigingsheffing voor een woning met gemiddelde WOZ-waarde in die gemeente. De belastingdruk in de gemeente Meierijstad wordt berekend na vaststelling van de belastingen en tarieven.

Totaal beoordeling
De schuldquoten en de belastingcapaciteit vallen voor 2022 in de categorie het minst risicovol. We zien de afgelopen jaren een daling van deze kengetallen. Dat is een goed teken. De solvabiliteitsratio van 26% valt onder een neutrale waardering. De grondexploitatie bedraagt 30%, het percentage is ten opzichte van 2021 flink gedaald en valt daardoor vanaf 2022 in de categorie neutraal. Verwacht wordt dat door de grondverkopen in de komende jaren dit percentage verder zal dalen.
De structurele exploitatieruimte is met 3,1% voor 2022 op orde. Volgens voorschrift wordt dit kengetal berekend op basis van de primitieve begroting 2022 (cijfers uit het overzicht van baten en lasten). Gelet op de verwachte financiële ontwikkelingen in de meerjarenraming, blijft de structurele exploitatieruimte een aandachtspunt voor de komende jaren.

Deze pagina is gebouwd op 12/13/2021 16:20:09 met de export van 11/12/2021 08:48:34