Programma's

Bestuur en Ondersteuning

0.

Bestuur en ondersteuning

0.1

Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij.

0.1.1 Onderzoek openbare website

Wij laten een gecertificeerd bedrijf onderzoeken of de openbare websites waar gemeente Meierijstad verantwoordelijk voor is digitaal toegankelijk zijn.

0.1.2 Digitaal toegankelijk maken openbare websites

Op basis van het onderzoeksrapport streven wij er naar de webbased applicaties (openbaar, in- en extern) digitaal toegankelijk te maken deels door eigen werkzaamheden en deels door werkzaamheden vanuit de leveranciers.
De verklaringen Digitale Toegankelijkheid worden aangepast naar de juiste status op basis van de resultaten vanuit het onderzoeksrapport.

0.1.3 Onderzoek mobile apps

We maken de mobile apps 100% digitaal toegankelijk in samenwerking met leveranciers.

0.1.4 Mijn Meierijstad

Met het vervangen van de gemeentelijke website en het zaaksysteem wordt ook de beginpagina van de persoonlijke internetpagina MijnMeierijstad vervangen. Het doel is om deze pagina nog gebruiksvriendelijker te maken voor onze klanten. In 2022 wordt het portaal lopende zaken aangesloten op het zaaksysteem. Klanten kunnen hier hun verzoeken indienen en worden actief op de hoogte gehouden van de status van hun verzoek. De bestaande portalen voor Belastingbalie en MijnInkomen blijven bestaan en worden door de domeinen verbeterd.

0.1.5 Klare taal

We blijven onze medewerkers trainen op klare taal. We benutten het lezerspanel en vragen door middel van QR-codes de ontvangers van onze brieven om feedback met als doel de brieven te toetsen op leesbaarheid.

0.1.6 Raad van Verbeelding

Op 24 juni 2019 is de strategische denkgroep Raad van Verbeelding (RvV) geïnstalleerd. De RvV bestaat uit bij de streek en/of Meierijstad betrokken prominenten en verkent de kansen en ontwikkelmogelijkheden voor de periode 2020 – 2050 voor Meierijstad om te komen tot een strategische ontwikkelkoers voor deze periode. Wij vragen de Raad van Verbeelding om hun eindproduct ‘Meierijstad 2050’ op inspirerende wijze vorm te geven.

0.1.7 Nieuwe Ideeën Fonds (NIF)

- Financiele ondersteuning:
De door inwoners van Meierijstad aangedragen nieuwe ideeën/plannen op gebied van sociale/technische innovatie en/of participatie gaan we financieel ondersteunen.
- Communicatielijnen benutten en verder ontwikkelen:
We blijven zoeken naar de juiste communicatie-/media-instrumenten.
- Uitvoering van de ideeën van de Kids:
We sturen op beweging onder inwoners van Meierijstad die, met ondersteuning van NIF, ideeën van de Kids verder willen uitvoeren en NIF meer op de kaart gaan zetten.
- Uitdaagrecht:
We gaan onderzoeken in hoeverre NIF kan bijdragen aan initiatieven in het kader van "Uitdaagrecht".

0.1.8 Leefbaarheidsimpuls Omnipark Erp “De Brug” in Erp

Vooruitlopend op de realisatie van het ontwikkelpad Omnipark “De Brug” in Erp realiseren we in het kader van de regiodeal - in afstemming met betrokkenen in Erp - enkele concrete projecten als leefbaarheidsimpuls.

0.1.9 Citymarketing

Wij werken aan verbreding en verdieping van het citymarketingbeleid; de verdere uitrol en de verankering in aanpalende beleidsterreinen. Daarnaast spelen we in op kansen die zich voordoen om de gemeente te positioneren en te profileren.

0.2

De ambtelijke organisatie toont ondernemerschap en eigenaarschap.

0.2.1 Investeren in netwerk en relaties

Meierijstad verbindt haar 13 kernen en haar ambities aan netwerkrelaties van lokaal tot internationaal. We brengen in kaart welke kansrijke en toonaangevende evenementen, bijeenkomsten of gelegenheden er in 2022 zijn, binnen en buiten Meierijstad (jaarprogramma). Op basis van het jaaroverzicht/programma nodigen we de juiste relaties uit op een vooraf afgewogen moment. We brengen ons netwerk in kaart. Wij initiëren of stimuleren jaarlijks 1 of 2 aansprekende evenementen die een bijdrage leveren aan onze ambities of ons kansen bieden ons netwerk te verstevigen (de Meierijstadtafel). Om aan het gevoel van verbondenheid te werken faciliteert de gemeente Meierijstad initiatieven die bijdragen aan de verbinding van onze dertien kernen.

0.2.2 Profilering gemeente

Om te werken aan profilering neemt de gemeente ook buiten Meierijstad posities in. Dit vraagt doorlopende inzet om in te kunnen spelen op gelegenheden die zich voordoen (zeker in een verkiezingsjaar). Het kan gaan om steun of deelname aan lobbycircuits, maar ook om (nieuwe) bestuurlijke posities in verschillende gemeenschappelijke regelingen c.q. netwerken. Zo is er door posities beleidsbeïnvloeding of naamsbekendheid mogelijk richting Provincie, Rijk of Europese Unie via:
-   de regionale samenwerking in Noordoost Brabant (RNOB/AFC);
-   het netwerk van Middelgrote Gemeenten van Nederland (M50);
-   met landelijke VNG-commissies of klankbordgroepen;
-   met regionale partners als Foodvalley en Greenport Venlo (FoodNL).

0.2.3 Organisatieontwikkeling

We zetten een volgende stap in de groei naar zelforganiserende werkateliers.
In 2021 hebben we met alle ateliers gesproken over hun kernopdracht en bepaald waar zij als team voor aan de lat staan. Dit zorgt ervoor dat het team focus heeft en resultaatgericht te werk gaat. Samen hebben zij onderzocht welke kwaliteiten in het team verder versterkt kunnen worden.
In 2022 pakken we binnen alle werkateliers hierop door met het verdelen van generieke teamrollen voor atelier overstijgende taken en het aanreiken van een handvat voor zelforganiserend overleg en besluitvorming.

0.2.4 Groeien naar een hybride manier van werken

Verdere uitvoering geven aan het plan van aanpak hybride werken. Het plan van aanpak omvat de drie sporen: bricks (aanpassingen in gebouw gericht op ontmoeten en hybride vergaderen), bytes (faciliteren van plaats- en tijdonafhankelijk werken) en behaviour (welke spelregels hanteren we en welk gedrag hoort daarbij).

0.2.5 Participatie en leren

We geven in 2022 verder vorm aan het traject "Participeren en leren". Dit gebeurt op de onderdelen Cultuur maken, Versterken van wat er is en het onderdeel Samen leren. Op basis van de adviezen uit het Berenschot-rapport ontwikkelen we onder meer een leerprogramma voor de organisatie en experimenteren we met een proces voor inwonersinitiatieven. Daarnaast geven we vorm en inhoud aan het participeren en leren rondom het uitdaagrecht (naar aanleiding van startgesprek met de raad in 2021) en zetten we in op een goede mix tussen online en offline participatie.

0.2.6 Participatie-startgesprekken

In het kader van participeren en leren geven we samen met de raad en griffie vervolg aan de pilot participatie-startgesprekken met de raad.

0.3

We zorgen voor optimaal vastgoedbeheer en maken slimme combinaties tussen behoefte aan ruimte en leegstand van onze gebouwen.

0.3.1 Toetsen vastgoedportefeuille

We starten in 2022 met het toetsen van de vastgoedportefeuille op diverse prestatievelden door middel van de Balanced Score Card-methode. De gebouwen worden getoetst op: publiek doel (beleidsdoel), kansen en ontwikkelingen (toekomstperspectief), maatschappelijk en financieel rendement, bezettingsgraad en klanttevredenheid, technische staat in combinatie met duurzaamheid. Op basis van deze toetsing wordt er per gebouw een rapportage opgesteld. Deze rapportages bieden naast het DMOP ook meerjarig zicht op vervangingsinvesteringen.

0.3.2 Strategische portefeuillesturing vastgoed

In 2022 wordt er nog meer ingezet op de doorontwikkeling van operationele vastgoedbeheerder en controller naar analist met het uiteindelijke doel strategisch vastgoedbeheerder.
Voor dit continue groeiproces worden de volgende tools ingezet: de verhuurmodule Ultimo, de Balanced Score Card-methode en het digitale platform Makelpunt Meierijstad".
De inzet van deze tools levert een bijdrage aan strategische portefeuillesturing. Op deze manier kunnen we zowel op portefeuilleniveau als op pandniveau uitspraken doen/management informatie genereren over de wijze waarop het vastgoed bijdraagt aan de beleidsdoelen van de gemeente.
Hiermee worden de feiten en cijfers transparant en overzichtelijk in beeld gebracht die van belang (kunnen) zijn bij toekomstige bestuurlijke afwegingen.

0.3.3 Ontwikkeling makelaarsfunctie vastgoed

Zodra begin 2022 de verhuurmodule/het vastgoedregistratiesysteem "Ultimo" operationeel is, wordt de start gemaakt met het inrichten en in gebruik nemen van de makelaarsfunctie "Makelpunt Meierijstad". Hiermee wordt beoogd om de bezettingsgraad van het maatschappelijk vastgoed te verhogen / de leegstand te beperken door het per woonplaats bij elkaar brengen van vraag naar en het aanbod van ruimte(s) op een digitaal platvorm.  

0.3.4 Routekaart verduurzamen maatschappelijk vastgoed

In het kader van CO2-neutraliteit/reductie (2030) en verplicht energielabel C (2023) is de routekaart verduurzaming maatschappelijk vastgoed geactualiseerd op basis van werkelijke verbruikscijfers en de opgestelde energielabels.
Na bestuurlijke goedkeuring (2021) gaan we volgens de routekaart verder uitvoering geven aan het verduurzamen van een aantal gebouwen op natuurlijke vervangingsmomenten in combinatie met additionele verduurzamingsmaatregelen.
Hierbij ligt de focus met name op de gebouwen die in 2023 moeten voldoen aan het energielabel C.

0.3.5 Fysieke toegankelijkheid gebouwen

In 2022 ronden we naast de al in 2021 opgestarte kleine en grote toegankelijkheid aanpassingen/-werkzaamheden in en aan openbare gebouwen af.
We streven er naar dat eind 2022 al onze openbare gebouwen voor iedereen toegankelijk zijn.

0.3.6 Uitvoering Amendement Hoge Nood

Het realiseren van drie openbare invalidetoegankelijke (zelfreinigende) toiletten in de centra van de kernen Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel.

0.4

We willen de gemiddelde belastingdruk zo min mogelijk laten toenemen. Belastingen worden wel trendmatig aangepast (CBS indexering).

0.4.1 Invoering Bedrijveninvesteringszone (BIZ)

Wij voeren met ingang van belastingjaar 2022, mits een voorafgaande succesvolle draagvlakmeting, een BIZ in voor het winkelcentrum van Sint-Oedenrode voor ondernemers/gebruikers en ook voor vastgoedeigenaren van bedrijfspanden. Hiermee vervalt voor de ondernemers/gebruikersgoed eigenaren van bedrijfspanden de reclamebelasting Sint-Oedenrode.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

14.123

5,8 %

Baten

7.012

2,8 %

Deze pagina is gebouwd op 12/13/2021 16:20:09 met de export van 11/12/2021 08:48:34