Programma's

Bestuur en Ondersteuning

Onderstaande tabel geeft het totaal aan lasten en baten van het programma. Daarnaast worden de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves betrekking hebbend op dit programma weergegeven.

0. Bestuur en Ondersteuning
(bedragen x € 1.000)

Jaar rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Lasten

7.729

9.818

10.623

11.051

13.054

15.157

Baten

2.825

1.763

1.591

1.441

1.441

1.441

Toevoeging reserves

6.298

3.500

3.500

3.500

3.500

3.500

Onttrekking reserves

2.400

6.313

5.421

4.378

3.910

3.619

Geraamd resultaat

18.233

5.242

7.112

8.732

11.203

13.596

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.

(Bedragen x € 1.000)

2022

2023

2024

2025

Totaal mutaties Begroting 2022

6.958

3.664

3.198

3.321

(Bedragen x € 1.000)

2022

2023

2024

2025

Bestaand beleid

1.734

871

1.120

1.714

Bij de opzet van de begroting 2022 zijn diverse renteberekeningen op basis van actualisatie herberekend. Het betreft de rentelast in verband met langlopende geldleningen, rente doorberekening aan de Grondexploitatie, de rente doorberekening van de activa aan taakvelden en de rente inkomsten in verband met verstrekte geldleningen.

Bij gemeenteraadsverkiezingen zijn er naast normale kosten extra kosten zoals de kosten voor het laten maken van een Stemwijzer en de organisatie van een uitslagenavond. Of bij deze gemeenteraadsverkiezingen, gelijk bij de 2e Kamerverkiezingen 2021, wederom een extra rijksbijdrage zal worden ontvangen hangt af van wat er wordt overgenomen uit de tijdelijke Kieswet in de nieuwe Kieswet.

In de meerjarenbegroting is een stelpost opgenomen van € 900.000 voor het opvangen van nadelen als gevolg van de herverdeling van het gemeentefonds. Deze herverdeling is vooralsnog uitgesteld tot 1-1-2023. Het geraamde budget kan voor 2022 vrijvallen. Voor de jaren na 2022 blijft dit beschikbaar in afwachting van uitkomsten herverdeling gemeentefonds.

Er is een incidenteel budget citymarketing van € 100.000 opgenomen in de begroting 2022. Gezien het incidentele karakter wordt ook de dekkingsmiddelen incidenteel opgenomen ten laste van de algemene reserve in plaats van exploitatie

2024 en 2025
Er wordt rekening gehouden met een verwachte areaaluitbreiding van de onroerende zaken. Dit heeft tot gevolg dat de opbrengst onroerende zaakbelasting zal stijgen. Voor de jaren 2024 en 2025 was deze nog niet opgenomen in de meerjarenraming.

Voor het jaar 2025 wordt een (reguliere) indexering van de OZB-tarieven van 2% opgenomen. De extra opbrengst hiervan bedraagt € 425.000.

Meedoen in Meierijstad houdt in dat naast het toegankelijk zijn van openbare voorzieningen ook digitale voorzieningen toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Denk hierbij aan de digitale toegankelijkheid van websites, mobile apps en de documentatie van de gemeente. Om dit mogelijk te maken moeten nieuwe, structurele beheerwerkzaamheden verankerd gaan worden binnen de organisatie.
Er is vorig jaar toestemming gegeven voor een structureel budget van € 10.000. Dit blijkt ontoereikend te zijn. Gevraagd wordt het budget structureel te verhogen met € 10.000 tot totaal € 20.000 per jaar.

Het ministerie van BZK heeft in afstemming met de VNG en de provinciale toezichthouders een advies opgesteld over de wijze waarop de ruimte onder het plafond BCF door gemeenten kan worden opgenomen als verwachte baten. Dit advies luidt:
Gezien de onzekerheid over de toekomstige ontwikkeling van de ruimte onder het plafond BCF, adviseren we om voorzichtigheid in acht te nemen door een raming op te nemen, die maximaal gebaseerd is op de meest recente, gerealiseerde ruimte onder het plafond BCF.
De provinciale toezichthouders gebruiken dit advies als richtlijn bij het beoordelen van de (meerjaren)begroting 2022-2025.
Voor de begroting 2022 is dit de realisatie 2020 zoals die in deze circulaire is opgenomen (macro € 192,5 miljoen) voor Meierijstad € 746.000. Momenteel is € 400.000 opgenomen. Voor 2022 en verder wordt dit bedrag verhoogd naar € 746.000.

De digitalisering brengt niet alleen nieuwe kansen maar ook extra bedreigingen met zich mee op het gebied van informatieveiligheid. Om deze bedreigingen zo veel mogelijk tegen te gaan, implementeert de gemeente de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Uitbreiding van de uren en inhuur van een Information Security Officer is hiervoor nodig.
De incidentele kosten worden vooralsnog geraamd op;
- 2022: € 81.000
- 2023: € 40.500
Dekking van de incidentele kosten geschiedt uit de algemene risicoreserve.

Het inzetten van digitale hulpmiddelen is allang geen discussie meer. De landelijke overheid investeert fors in het digitale fundament waarin digitaal waar mogelijk de norm is en waar analoog waar nodig mogelijk blijft.
De digitale hulpmiddelen zijn voor twee doelen in te zetten:
-   verbeteren van de digitale klantervaring;
-   verbeteren van de operationele efficiëntie van de organisatie.
Daarnaast wordt er voor de projectleiding van ICT-projecten veelvuldig een beroep gedaan op externe capaciteit. Ondanks dat projecten per definitie eindig zijn zal er altijd een permanente behoefte zijn aan extra capaciteit.
We stellen daarom voor om binnen informatiestrategie hiervoor de extra structurele formatie voor in de begroting op te nemen.

Als vervolg op de eerste meting van de leefbaarheidsmonitor is in Boschweg NO (Schijndel) en Veghel-Zuid een verdiepende aanpak op leefbaarheid van start gegaan. Dit gebeurt samen met inwoners, corporaties en andere maatschappelijke actoren zoals welzijnswerk en politie. Om de beweging van onderop te versnellen is een budget nodig voor onder andere faciliteiten en communicatie.
Er is hiervoor een budget voor 2022 t/m 2025 opgenomen van € 10.000 per jaar. Dekking geschiedt uit de bestemmingsreserve sociaal domein (zie programma 6).

De salarisbegroting 2022 is verwerkt conform de uitgangspunten. Ten opzichte van vorig jaar is de formatie verwerkt inclusief het voorstel met betrekking tot onderhoud van de functiewaardering. Deze is vorig jaar door het college vastgesteld en nu voor het eerst meegenomen in het samenstellen van de salarisbegroting.
Het totaal effect aan doorberekening van loonkosten over de diverse programma's bedraagt € 337.000 nadelig. Hiervan wordt een deel (€ 83.000) doorberekend in tarieven welke bij derden in rekening gebracht worden (kostendekking bij afval, riool, grondexploitatie). Netto is het effect voor de exploitatie € 254.000 nadelig. Dit effect is verdeeld over alle programma's binnen de begroting. Een afwijking op loonkosten komt voor in elk programma. De afwijkingen worden per programma weergegeven.

Vanwege aan de ene kant verkoop nieuwbouwgedeelte en aan de andere kant het inhuizen van nieuwe gebruikers in het oude gedeelte van het voormalige gemeentehuis van Schijndel wijzigen de eigenaars- en gebruikerslasten van het pand. Extra lasten worden gecompenseerd door vrijvallende kapitaallasten vanwege de verkoop van het nieuwbouwgedeelte. Een en ander is zichtbaar op programma 5 en programma 0.

Gemeentefonds

7.405

4.694

3.731

3.140

Vooruitlopend op de besluitvorming van een nieuw kabinet hebben het Rijk en de VNG zich gecommitteerd aan de Hervormingsagenda om te komen tot een combinatie van een set van maatregelen en een financieel kader waarmee een structureel houdbaarder jeugdstelsel wordt gerealiseerd. Daarmee is de stelpost geen budgettaire garantie. Een nieuw kabinet zal moeten besluiten over de structurele financiën en noodzakelijke aanpassingen aan het jeugdhulpstelsel om de jeugdzorg in de toekomst effectief en beheersbaar te houden.

Rijk, VNG en IPO spreken daarom af dat alle gemeenten in de jaarschijven 2023 tot en met 2025 van de meerjarenraming de bedragen onder de Hervormingsagenda van de Commissie van Wijzen als stelpost mogen opnemen in de begroting. Vanuit behoedzaamheid en in het licht van de afspraken rond de Hervormingsagenda dat gemeenten ook zelf kostenbesparende maatregelen kunnen nemen, geldt hiervoor een maximum van 75% van het deel dat gemeenten op basis van de verdeling zouden krijgen.

In de meicirculaire 2021 zijn de te verwachten ontwikkelingen van de algemene uitkering en de decentralisatie- en integratie uitkeringen voor de komende jaren bijgesteld. Er wordt inzicht gegeven in de nieuwe accresontwikkelingen, loon- en prijsontwikkelingen en overige meldingen. Een deel van de extra middelen wordt geoormerkt voor uitgaven op beleidsvelden (zie onder andere programma 6 sociaal domein).
Een specificatie van de bijstellingen op detailniveau is in een raadsinformatiebrief kenbaar gemaakt.

Loon- & prijsontwikkeling

-830

-830

-830

-830

Vanuit het accres algemene uitkering is een stelpost opgenomen voor het opvangen van prijsontwikkelingen. Op basis van verwachtingen en contractuele afspraken wordt ingeschat dat deze stelpost onvoldoende zal zijn om alle prijsontwikkelingen op te vangen. Voor 2022 wordt een extra structureel budget geraamd van € 830.000.

Nieuw beleid/Ontwikkelambities

-20

-20

-20

-20

Budget bestemd voor deelname aan het regionale netwerken voor natuur, landschap/erfgoed en recreatief/toeristische ontwikkelingen. De lasten worden opgenomen voor de jaren 2022 en 2023. Dekking geschiedt via de algemene risicoreserve.

De kans op inbraak in of gijzeling van onze informatiesystemen worden steeds groter. Gemeente Meierijstad wil daarom extra maatregelen treffen om deze kans te minimaliseren.

Het college stelt voor om de ozb tarieven met 2% extra te verhogen in 2022 bovenop de geraamde indexering van 2%. De extra verhoging heeft een structureel effect op de geraamde opbrengst. Extra opbrengst € 396.000.

Bij de behandeling van de begroting is een amendement aangenomen om de voorgestelde 2% extra OZB verhoging vanaf 2022 te schrappen. Extra nadeel € 396.000.

Voor het uitwerken van het voorkeursscenario is een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. Dit krediet is benodigd voor het participatietraject, het opstellen van programma van eisen (PvE), het maken van een ontwerp, uitvoeringsplanning en verdere uitwerking van de kostenraming. De lasten worden gedekt uit de algemene risicoreserve.

Vanwege Corona zijn we meer digitaal samen gaan werken. De huidige digitale inrichting en beschikbare tools sluiten hier niet bij aan. Met de gevraagde middelen willen we Teams functionaliteiten (samenwerken met documenten en informatie uitwisseling op project-, team- en atelierniveau) beschikbaar stellen voor de organisatie én gaan voldoen aan de eisen van de Archiefwet. Het betreft alleen de implementatiekosten. De structurele licentiekosten zitten wel al in de begroting.
De benodigde uitgaven bedragen € 100.000 voor 2022 en € 100.000 voor 2023. Dekking geschiedt via de algemene risicoreserve.

In 2022 is het 200 jaar geleden dat de eerste schop de grond in ging voor de aanleg van de Zuid-Willemsvaart. De viering van 200 jaar Zuid-Willemsvaart biedt onze gemeente een kans om de economische en verbindende kracht van de vaarroute te onderstrepen en te verstevigen en de toeristisch-recreatieve mogelijkheden verder te versterken.
De ambitie is dan ook om stevig in te steken op de viering van 200 jaar Zuid-Willemsvaart met diverse projecten en activiteiten in de jaren 2022-2026. Daarbij ligt het zwaartepunt in 2022. Uitgegaan wordt van cofinanciering van onder meer het bedrijfsleven.  
Voor 2022 wordt een budget geraamd van € 125.000 te dekken uit de algemene risicoreserve.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

14.123

5,8 %

Baten

7.012

2,8 %

Deze pagina is gebouwd op 12/13/2021 16:20:09 met de export van 11/12/2021 08:48:34