Programma's

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Stedelijke Vernieuwing

8.

Volkshuisvesting, ruimtelijke ontwikkeling, stedelijke vernieuwing

8.1

Meierijstad is een aantrekkelijke gemeente met een balans tussen wonen, landbouw, volksgezondheid, dierenwelzijn, natuur, milieu en recreatie. Een uitnodigend ruimtelijk beleid waarbij de eigenaar verantwoordelijk is voor de ruimtelijke kwaliteit binnen de door gemeente gestelde kaders.

8.1.1 Voorbereiden anders werken volgens de Omgevingswet

In 2022 gaan we verder met het voorbereiden van de andere manier van werken die bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet nodig is. Daarvoor volgen medewerkers opleidingen en trainingen, zowel op inhoud als op houding en gedrag. We maken nieuwe werkprocessen, voor zowel eenvoudige als complexe initiatieven, om tot versnelling en vereenvoudiging te komen. We blijven ervaring opdoen met de omgevingstafel en het voeren van de omgevingsdialoog.

8.1.2 Voorbereiden kerninstrumenten volgens de omgevingswet

In 2022 werken we aan de omgevingsvisie en -plan én stellen de tweede tranche van de verordening fysieke leefomgeving Meierijstad (VFL-Meierijstad) op. De juridisch-bestuurlijke aspecten van de uitvoering van de Omgevingswet, zoals delegatie, raadsadvies en burgerparticipatie, leggen we voor.

8.1.3 Voorbereiden informatievoorziening volgens de Omgevingswet

In 2022 bereiden we de digitale informatievoorziening verder voor die bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet nodig is. Dit heeft betrekking op werkprocessen, regels die van de Rijksoverheid overkomen (bruidsschat) en het omgevingsplan. We nemen de producerende systemen van het landelijk Digitaal Systeem Omgevingswet (DSO) in gebruik en richten deze in.

8.1.4 Versterking robuuste groenblauwe structuren

Het programma 'versterking robuuste groenblauwe structuren' is in 2021 als 'Meerjarenprogramma Groenblauwe Gebiedsontwikkelingen 2020-2027' door het college vastgesteld. In dit meerjarenprogramma is een 12-tal grote projecten opgenomen die een belangrijke bijdrage leveren aan het versterken van de robuuste groenblauwe structuren in Meierijstad. Dat doen we samen met diverse partners. In 2021 zijn voor verschillende (deel)projecten concrete afspraken gemaakt en financiële bijdragen toegezegd (onder andere Regiodeal). In 2022 en de jaren daarna werken we de afzonderlijke (deel)projecten verder uit en/of voeren we deze uit.

8.1.5 Stimuleringsregeling Landschap (STILA)

Gemeente Meierijstad is aangesloten bij de Stimuleringsregeling Landschap (STILA). Dit is de opvolger van de het Stimuleringskader Groen Blauwe Diensten (STIKA). De Stimuleringsregeling Landschap is een regeling van provincie, gemeenten en waterschappen in Brabant om landschapsbeheer door particuliere grondeigenaren in het buitengebied te stimuleren. Wij geven een kwaliteitsimpuls aan een duurzame ontwikkeling (biodiversiteit, toegankelijkheid, cultuurhistorische waarde etcetera.) van het platteland door bij te dragen aan de regeling.

8.2

Meierijstad voert een situationeel grondbeleid

8.2.1 Situationeel grondbeleid

We geven uitvoering aan een situationeel grondbeleid.

8.3

Meierijstad neemt de behoefte van de woningzoekenden als uitgangspunt bij het formuleren van de woonvisie. Meierijstad maakt het mogelijk dat gebouwd kan worden in alle kernen.

8.3.1 Monitoring Woonvisie

We informeren de raad ten minste 1 keer per jaar over de voortgang uitvoering woonbeleid.

8.3.2 Wooncafé

We bespreken de ontwikkelingen en voortgang van de uitvoering van de woonvisie (of een deelthema daarbinnen) met stakeholders.

8.3.3 Prestatieafspraken woningcorporaties

Woningcorporaties zijn strategische partners bij de realisatie van het volkshuisvestelijke deel van de Woonvisie. De samenwerking is constructief en versterken we door de prestatieafspraken meer te richten op de gewenste productie en gewenste maatschappelijke effecten op de terreinen beschikbaarheid, betaalbaarheid, bijzondere doelgroepen, leefbaarheid en duurzaamheid.

8.3.4 Regionale samenwerking versterken

We zetten verder in op actieve deelname aan de regionale samenwerking. We zijn mede-auteur van het regionaal perspectief op wonen 2022, dat eind 2021 wordt vastgesteld. We blijven grote woningbouwplannen en buitenstedelijke plannen regionaal afstemmen. We participeren actief in werkgroepen over bijzondere doelgroepen (zoals arbeidsmigranten en woonwagenbewoners), vernieuwende woonvormen en de samenwerking met corporaties.

8.3.5 Woningbouwversnelling

We voeren het Plan van Aanpak bouwoffensief uit en geven invulling aan de bezetting en de taken en het instrumentarium om de woningbouw te verbeteren. We verkennen samen met het werkveld welke mogelijkheden en instrumenten bestaan om woningen beschikbaar en betaalbaar te houden.

8.3.6 Vitaal Wonen voor senioren

Vanuit de quickscan Vitaal wonen voor senioren en de nota Wonen, Welzijn, Zorg zijn gemeente en partners in 2022 actief om het vitaal wonen voor senioren te stimuleren.  

8.3.7 Huisvesting arbeidsmigranten

We voeren de beleidsnotitie Huisvesting arbeidsmigranten in Meierijstad uit. We gaan verder met het faciliteren van de bouw van huisvestingslocaties (door middel van vergunningen) die passen binnen het planologische beleidskader. Door middel van toezicht en handhaving pakken we misstanden in de woonomstandigheden aan en ten slotte zijn we de registratie en integratie van arbeidsmigranten aan het verbeteren. De werkgroep evalueert het beleid.

8.3.8 Beleid Woonwagens

Het vervolg op het regionale handelingsperspectief is een regionaal onderzoek naar de woonwensen onder de doelgroep. In 2021 vertalen we dit in lokaal beleid en dit wordt in 2022 aan de raad voorgelegd. Na vaststelling vindt, waar nodig, locatieonderzoek plaats naar geschikte nieuwbouw of herstructureringslocaties ten behoeve van woonwagens.

8.3.9 Vernieuwende woonvormen

We continueren de aanpak waar in 2021 mee is gestart. Hierbij bieden we enkele pioniers kansen op ontwikkeling door middel van een twee tot drietal pilots. De focus ligt hierbij op ecologische, kleinschalige (betaalbare) woonvormen. Deze aanpak kan bij succes worden uitgebreid naar andere typen nieuwe woonvormen, bijvoorbeeld met een sterk verband tussen wonen en zorg of CPO. Het streven is minimaal 10% nieuwe woonvormen in nieuwbouwplannen. Flexwoningen worden als instrument voor de woningbouwversnelling ingezet vanaf 2022, de ontwikkelambitie is circa 200 flexwoningen in de komende 4 jaar.

8.3.10 Gebiedsgerichte vertaling woonvisie

De woningbouwprogrammering per kern, zoals aangegeven in het actieplan bouwoffensief, ontwikkelen we door met onder andere concrete maatregelen per kern en gegevens over de kwalitatief gewenste voorraad. Samen met de corporaties zijn we in 2021 gestart met gebiedssessies per kern. Deze aanpak zetten we voort in 2022, eventueel uitgebreid met andere stakeholders.

8.4

Meierijstad wil monumenten en cultureel erfgoed behouden en herstellen.

8.4.1 Erfgoedvisie en uitvoeringsprogramma

Aansluitend aan de vaststelling van de Erfgoedvisie en het uitvoeringsprogramma starten we in 2022 met het invulling geven aan de speerpunten uit dit programma. De basis op orde brengen en houden is één van de speerpunten. We gaan onder andere de gemeentelijke monumentenlijst actualiseren.

8.5

De wijken en dorpen binnen Meierijstad zijn een aantrekkelijke vestigingsplaats.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

18.581

7,6 %

Baten

18.027

7,2 %

Deze pagina is gebouwd op 12/13/2021 16:20:09 met de export van 11/12/2021 08:48:34