Programma's

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Stedelijke Vernieuwing

Onderstaande tabel geeft het totaal aan lasten en baten van het programma. Daarnaast worden de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves betrekking hebbend op dit programma weergegeven.

8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ontwikkeling, stedelijke vernieuwing
(bedragen x € 1.000)

Jaar rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Lasten

17.825

21.634

18.581

17.518

16.290

16.507

Baten

19.509

19.559

17.677

16.796

15.505

15.723

Toevoeging reserves

4

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

708

1.770

350

110

50

50

Geraamd resultaat

-2.388

305

555

613

735

734

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.

(Bedragen x € 1.000)

2022

2023

2024

2025

Totaal mutaties Begroting 2022

-367

-385

-385

-385

(Bedragen x € 1.000)

2022

2023

2024

2025

Bestaand beleid

-302

-302

-303

-303

Als gevolg van het uitstellen van de invoeringsdatum van de omgevingswet van 1-1-2022 naar 1-7-2022 ontstaan er extra kosten. De gemeentelijke incidentele dekking vindt plaats uit de algemene reserve. Mogelijk komt er ook een bijdrage van het rijk. Alsdan kunnen de gemeentelijke middelen terugvloeien aan de algemene reserve.

Voor de kostendekking van leges geldt een maximale kostendekkendheid van 100%.
Gelet op de gerealiseerde opbrengst van de afgelopen jaren en met inachtneming van de norm van 100% kan raming van de opbrengsten verhoogd worden met € 200.000.

In 2021 wordt het gemeentelijk woonwagen en –standplaatsenbeleid opgesteld als onderdeel van het volkshuisvestingsbeleid. Daarmee worden de kaders voor het realiseren van een voldoende en passend woonaanbod vastgelegd. Er zal vermoedelijk nieuw aanbod moeten worden gecreëerd. Om daarop alvast voorbereid te zijn moeten in 2022 locatieonderzoeken worden uitgevoerd. Voor 2022 wordt een eenmalig budget in de begroting opgenomen van € 30.000 ten laste van de algemene risicoreserve.

De salarisbegroting 2022 is verwerkt conform de uitgangspunten. Ten opzichte van vorig jaar is de formatie verwerkt inclusief het voorstel met betrekking tot onderhoud van de functiewaardering. Deze is vorig jaar door het college vastgesteld en nu voor het eerst meegenomen in het samenstellen van de salarisbegroting.
Het totaal effect aan doorberekening van loonkosten over de diverse programma's bedraagt € 337.000 nadelig. Hiervan wordt een deel (€ 83.000) doorberekend in tarieven welke bij derden in rekening gebracht worden (kostendekking bij afval, riool, grondexploitatie). Netto is het effect voor de exploitatie € 254.000 nadelig. Dit effect is verdeeld over alle programma's binnen de begroting. Een afwijking op loonkosten komt voor in elk programma. De afwijkingen worden per programma weergegeven.

Nieuw beleid/Ontwikkelambities

0

0

0

0

Om de acute druk op de woningmarkt te verlichten zijn de komende 4 jaar circa 300 flexwoningen nodig. Met woningbouwverenigingen Area en Woonmeij zijn reeds prestatieafspraken gemaakt om hiervan tenminste zo’n 100 (sociale) flexwoningen te realiseren. Gemeentelijke advieskosten of ingrepen in bijvoorbeeld de hoofdnutstracés komen bij deze flexibele woningen (deels) voor rekening van de gemeente. We voorzien een beperkte bijdrage voor de gemeente bij ontwikkeling van flexwonen door andere partijen en kunnen hen desgewenst begeleiden bij subsidie-aanvragen. Het benodigde budget wordt geraamd op € 50.000 per jaar, voor de komende 4 jaar.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

18.581

7,6 %

Baten

18.027

7,2 %

Deze pagina is gebouwd op 12/13/2021 16:20:09 met de export van 11/12/2021 08:48:34