Verbonden partijen

Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijk opvang

Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal domein

URL:

Verantwoordelijk bestuurder:

H.J. (Rik) Compagne

Bestuurlijk vervanger:

Niet van toepassing

Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:

nee

Soort verbonden partij:

Overig

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne.

Openbaar belang

Als gevolg van de doordecentralisatie en de nieuwe inkoop volgt een nieuwe centrumregeling met ingang van 2022. Beschermd wonen en maatschappelijke opvang hebben een samenwerking gebaseerd op een centrumgemeenteregeling en hierdoor een aantal andere uitgangspunten dan de gekozen samenwerking voor specialistische ondersteuning. Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheid van de gemeenten in de regio goed te regelen, hebben wij die vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken 2020 en verder. Inhoudelijk is Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2020 en verder de basis voor de samenwerking, rondom de doordecentralisatie is er een regionaal regioplan opgesteld.

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Per 2022 wordt beschermd wonen en maatschappelijke opvang en een aantal aanverwante taken nieuw ingekocht. Dit is het gevolg van een proces dat in 2020 en 2021 is gelopen. Jaarlijks wordt een uitvoeringsplan vastgesteld ten behoeve van de uitvoering van de regiovisie. Als gevolg van de doordecentralisatie en de nieuwe inkoop volgt ook een nieuwe centrumregeling met ingang van 2022. In 2021 is een regioplan opgesteld waarbij ruimte is voor lokale invulling.

De belangrijkste risico's

Beschermd wonen en maatschappelijke opvang lopen nu via de centrumgemeente (‘s-Hertogenbosch). Beide taken worden gedecentraliseerd waarbij (op termijn) middelen ook naar de afzonderlijke gemeenten zullen komen. Voor beschermd wonen zullen de middelen vanaf 2022 volgens een objectief verdeelmodel verdeeld worden. Regionaal worden hierover afspraken gemaakt. Voor Maatschappelijke opvang volgt dat later.
We krijgen de komende jaren binnen de beleidsterreinen van beschermd wonen en maatschappelijke opvang met veel ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgevingen te maken. Deze ontwikkelingen hebben ook financiële consequenties maar nog niet alle details zijn bekend.
Een van deze ontwikkelingen is de openstelling van de Wlz voor clienten met een ggz-achtergrond en het verdeelmodel. Een gedeelte van de cliënten die gebruik maken van de producten die onderdeel uitmaken van deze samenwerkingsovereenkomst gaan over naar de Wlz. Dit betekent dat er ook gelden uitgenomen zullen worden uit het gemeentefonds ten behoeve van de Wlz. Hierover worden nog (landelijk) afspraken gemaakt.

Financieel belang

Voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang is tussen Rijk en de VNG afgesproken dat er gewerkt wordt met centrumgemeenten. Elke regio heeft een eigen centrumgemeente die de regierol heeft en de financiële middelen ontvangt van het Rijk. Voor de regio Meierij en Bommelerwaard (Vught, Boxtel, Haaren, Sint Michielsgestel, Meierijstad, Maasdriel , Zaltbommel en ’s-Hertogenbosch) is de gemeente ’s-Hertogenbosch de aangewezen centrumgemeente. Op 1 januari 2022 gaan de bij deze beleidsterreinen behorende middelen naar de afzonderlijke gemeenten (doordecentralisatie) en zal er wederom gewerkt worden volgens een constructie met centrumgemeente. De uitvoeringskosten worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente 's-Hertogenbosch ontvangt.

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Bijdrage van gemeente

0

Eigen vermogen per 1-1

n.v.t.

n.v.t.

Eigen vermogen per 31-12

n.v.t.

n.v.t.

Vreemd vermogen per 1-1

n.v.t.

n.v.t.

Vreemd vermogen per 31-12

n.v.t.

n.v.t.

Resultaat

n.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 12/13/2021 16:20:09 met de export van 11/12/2021 08:48:34